Minőségi turizmust parancsol?

INFRASTRUKTÚRA NÉLKÜL NEM FOG MENNI

Mint évtizedek óta mindig, ilyenkor szezonkezdés idején a helyi közbeszéd célkeresztjébe kerül a városunkba irányuló idegenforgalom. Mit is szeretnénk? Sok-sok turistát, vagy inkább kevesebbet, de ők vastagabb pénztárcával rendelkezzenek, és lehetőleg minél többet költsenek az itteni "pénzelköltési" helyszíneken?


Mennyiség vagy minőség?

Az utóbbi években egyre inkább ez utóbbi igény fogalmazódik meg az almádi közéletben, az emberek személyes, illetve közösségi térben folyó beszélgetéseiben, fórumain. Mely reakció véleményem szerint teljesen természetes, hiszen számtalan igen rossz példa lebeg a szemünk előtt. Többek között a "szemközti" Siófok hírhedetten híres éjszakai "életéről", a városban tért hódított "buliturizmus" árnyoldalairól. Tehát pontosan tudjuk, definiáltuk, számtalan alkalommal kimondtuk, mit nem szeretnénk egész biztosan.

Legutóbb a Viktória Panzióban szervezett Turisztikai Kerekasztal beszélgetés során mondták el a meghívott vendégek és a közönség tagjai, hogyan képzelik el az utat egy, a jelenleginél igényesebb, fenntarthatóbb idegenforgalom felé.

Infrastruktúra fejlesztés nélkül nem fog menni

Akár a turisták számát, akár a szolgáltatás minőségét szeretnénk javítani, nem kerülhetjük ki azokat a problémákat, amelyek már a jelenben is nehezítik mindennapi életünket.

Az itt lakókét ugyanúgy, mint az ide látogatókét. Ezek pedig azok az infrastrukturális hiányosságok, amiken ha nem változtatunk, akkor nem vonzani, hanem taszítani fogjuk a turistákat, már az igen közeli jövőben is.

Nézzük sorra, mik ezek!

Úttalan utakon

Talán a legfontosabb a közútjaink, utcáink, járdáink állapota, melyet - kevés, üdítő kivételtől eltekintve - minden túlzás nélkül balkáninak lehet nevezni!

Ha most elindulunk egy képzeletbeli sétára, máris elénk tárul például a sok gyalogos által használt Noszlopy utca, vagy az azt keresztező Szabadság utca, és a sort még hosszasan lehetne folytatni, majd kiegészíteni azon utcák garmadával, ahol még járda(ák) sincs(enek). Igenis, a minőségi turizmushoz hozzátartozik az esti séta is, lehetőleg olyan járdákon, ahová nem kell hegymászó bakancs.

Sajnos, az autók által használt úttestek túlnyomó többsége is elképesztő burkolattal bír, többek közt a Szabolcs, Rákóczi, Szabadság , de a sort még hosszasan folytathatnánk tovább.

A magasabb, hegyoldali részen élők naponta küzdenek meg a hazajutásért a kátyús, szűk utcákban, és az átlagnál sűrűbben cseréltetik autóikon a lengéscsillapítót.

Sok még a földút és a murvás út, néhány utca olyan szűk, hogy nem fér el egymás mellett két autó a kétirányú forgalmú utcában sem. Ha találkoznak, valakinek félre kell húzódnia, már ha van hová. A helyiek hozzáedződtek - mi más választásuk volt? - ezekhez a vad állapotokhoz, de képzeljük el egy turista ijedtségét, amikor a hegyoldalban, egy kanyarban hirtelen frontálisan szembetalálkozik egy másik autóval, és nincs hová lehúzódni. Képünkön például a Vöröshegyi út látható, ami a Vörös-hegyre felvezető "fő" út. Több utca ágazik el belőle, állandó lakók és nyaralók tucatjai küzdenek ezen az egy autó szélességű úton nap, mint nap. Valószínűleg sokan tudnának még hasonló fotót készíteni a saját utcájukról.

Ha Almádi infrastrukturális problémáit vesszük sorra, az utak állapota toronymagasan vezet. Sajnos a megoldás költségigényét illetően is.

Vízárban

De hiába újítjuk fel, cseréljük ezen utcáink burkolatát, ha ott továbbra is elégtelen, illetve hiányos a csapadékvíz elvezetés, ami egy ilyen domborzattal rendelkező település esetén a legfontosabb.

Ugyanis az utóbbi években érzékelhetően szélsőségesebbé váló időjárás akár extrém mértékű felhőszakadásokat, jégesőket produkálhat, melyet a jelenleginél hatékonyabban csak egy ésszerűen megtervezett és precízen kivitelezett csatornarendszer képes jól elvezetni. Sajnos megtapasztaltuk ennek hiányát az elmúlt ősszel is, amikor bizonyos útszakaszokon az autók "térdig" vízben próbáltak átjutni.

Az alacsonyabban lakók pedig a pincéjükben élhettek át hasonló "élményt". Különösen bosszantó, amikor frissen felújított útszakaszon (Veszprémi út, Megye-hegy) tapasztaltuk, hogy a vízelvezetést rosszul oldották meg.

Oszloperdő a szemünk előtt

Az utak, utcák állapotán túl hasonló jelentőséggel bír a közvilágítás és a közcélú villamosenergia ellátás minősége, biztonsága is. Sajnos a (most némi szakzsargont leszek kénytelen használni) zömében ún. telítetlen faoszlopos, 4 csigás, csupasz szabadvezetékes villamossági hálózat, mely a jelenlegi ellátást van hivatva biztosítani, nos az a '60-as évek szintjét jelenti.

A faoszlopok és a róluk helyenként egész alacsonyan belógó vezetékek nem csak rondák - különösen elcsúfítva ezt a gyönyörű panorámát, ami Almádiban szemünk elé tárulhatna nélkülük-, hanem a számtalan feszültségingadozás, áramszünet is ezeknek a lengő vezetékeknek köszönhető. Különösen vihar esetén.


A közvilágítás - főként a kisutcáink esetében- pedig már csak a zöldülő tejszínhab a rothadó somlóin. Ezek a 24W-os U fénycsöves lámpák már újkorukban sem voltak a legjobb minőségűek, és felszerelésük óta eltelt vagy 20 év.

Ezek ma a vállalhatatlan kategóriát jelentik, mielőbbi korszerű LED-es (ne az Elios-féle gagyira tessenek gondolni!) közvilágításra kellene áttérni. Egy ilyen fejlesztés nem csak a fényerejét tekintve lenne hatalmas előrelépés, de a város "villanyszámláján" is sokat lehetne spórolni általa.

Közlekedni kellene

Végezetül: a XXI. században, Földünk jövője, élhetősége szempontjából tán a legfontosabb a közlekedés károsanyag kibocsájtásának minél radikálisabb csökkentése. Sajnos Almádi nem a legkedvezőbb terep ennek megvalósításához. A város nagy területen fekszik, a helyi közösségi közlekedés fájóan hiányzik. Ezért akinek autója van, rákényszerül arra, hogy a városon belül is használja. Emiatt a belvárosra nagyon nagy autóforgalom zúdul, parkolóból azonban a szükségesnél kevesebb van.

Képünk egy áprilisi hétköznap délelőtt készült, és az egyik központi belvárosi parkolóban már egyetlen szabad hely sem volt. Tilosban is várakozott autó. Csakúgy, mint az előtte és utána következő napokon. Azon kívül, hogy ez bosszantó, nincs annál rosszabb, mint a belvárosba behajtó, ott forgolódó, majd helyhiány miatt elhajtó autók által keltett kipufogóbűz. Mi lesz itt nyáron?

Szállásadók a megmondhatói, hogy évekkel ezelőtt csak a parti és központi fekvésű házakat lehetett kiadni. A turisták nem akartak kilométereket gyalogolni a strandra, a taxi drága, helyi közlekedés pedig már akkor sem volt. Mára ez a helyzet megváltozott, a távolabbi, hegyoldali házakat is kiadják. Ebben sokat segített, hogy a város egész területen ingyenes a parkolás.



A villamos autók elterjedése hosszútávon csökkenteni fogja a környezeti terhelést, de autóból valószínűleg nem lesz kevesebb évtizedek múltán sem. Előbb-utóbb meg kell tehát oldani ezt a komplex problémát. Hogy a megoldás több parkoló létesítése a belvárosban, vagy az autók kitiltása a központból, elektromos kisbuszokkal megvalósuló helyi közlekedés kialakítása, vagy kedvező tarifájú iránytaxik üzembe állítása, netán mindezek kombinációja, ki tudja.

De hogy valamit tenni kell, az biztos, mert a belvárosban gyakorlatilag már most ki lehetne tenni megtelt táblát. A zsúfoltság pedig mindenkinek kellemetlen érzés, ami nem segíti sem a turizmus fejlődését, sem pedig a helyiek jó közérzetét.


Miklós György Zoltán