BRINGÁVAL ALMÁDIBAN!

Amatőr, szubjektív teszt az új bringaútról és más kerékpáros gondolatok

Az új kerékpárutat, - ami egy viszonylag rövid szakasz-, többször is bejártam már az elmúlt év utolsó heteiben. Az egyik alkalommal már kifejezetten azzal a szándékkal, hogy erről írok is egy rövidke beszámolót. Időközben láttam egy írást a megyei lapunk online oldalán erről az útról, így erősebb késztetést éreztem a lustaságom (írással kapcsolatos, nem bringával) legyőzésére. A végén azt is elárulom miért! Ám nézzük, milyen is az új út:

A Határ Csárdától kezdtem a "tesztet"

Megpróbáltam ezt pár hónapja is, hiszen akkurátusan kitáblázták, felfestették az utakra a sárga jelzéseket. Csupán annyi probléma volt, hogy az út egyáltalán nem volt még kész. Így akkor nem sikerült ezt kipróbálnom. (Remélem, késő ősszel nem sokan szaladtak be ebbe a csapdába.)

Országúti bringával járok, rugózás semmi, keskeny gumik, azaz ez aztán tényleg alkalmas egy bringaút tesztre. (Viszont nem volt alkalmas ősz végén a kitáblázott, de el nem készült utat végig járni.) De térjünk vissza a '71-es úthoz, a Határ Csárdához, a kiinduló ponthoz.

Lámpás átjáró a '71-esen

Itt készült egy nagyon logikus és hasznos lámpás átjáró. Vélhetően ez nagyon jó lesz a kerékpárosoknak, de a gyalogosoknak is. Az autósok nyáron nem fogják szeretni, hiszen sokszor már eddig is itt állt vasárnaponként a sor. Ez pedig így hosszabb lesz, de tény, ez másképpen nem megoldható. Én, mint bringázó, a társaimmal együtt imádni fogom.

Különösan azok után, hogy 4-5 hónapja, mikor ott szerettem volna kijutni a '71-esre, hátulról itt jött nekem egy türelmetlen Suzukis. Mivel éppen kiléptem a patentpedálból, így sikerült talpon maradnom.
Apropó! A pedál! Nem szeretnék most hosszasan ennek a történelmével foglalkozni, de a nem biciklizők kedvéért erről is néhány szót ejtenék. Régebben a profik szíjjal rögzítették a lábukat a pedálhoz. (Esésnél ez nagy rizikófaktor volt. Azért vállalták, mert nem csak taposásnál lehetett erőt kifejteni, hanem a felfelé húzó fázisban is.) Manapság már sok amatőrnél látom (én is használom) a patent pedált. Van több fajta, az enyém spec. egy mtb-s, azaz egyik oldala patent, másik sima taposó, azért, hogy ha éppen "civilben" is felugrok a gépemre, úgy is használni tudjam. Ám nem is ez az érdekes, hanem inkább az, hogy gyalogos, autós nézőpontjából ez általában nem ismert. Ha nekem meg kell állnom, akkor egy bokamozdulattal tudom kipattintani a lábam. Ez pár tized másodperc plusz lehet (ha minden működik), de azért nem ugyanaz, hogy csak leteszem a lábam. Azaz, a "féktáv" megnőhet, s ha valaki valamiért nem tudja kipattintani a lábát, akkor annak a vége egy nagy-nagy esés lesz.

Ami pedig az átjárót illeti, az alapvetően jó, jól kitalált megoldás.

Irány Veszprém felé!

A Vécsey útra egy kis közön át (Füge Ház mellett) jutunk fel. Rövid, pici emelkedő. Egyébként, innen a Vödör-völgyig, a "kiépített" bringaútig kb. 4,6 km. Leszámítva 150-200 métert végig emelkedik, de nem vészes. Nem mértem le a szintkülönbségeket, de 2-4% között váltakozhat, így egy közepesen edzett hobbi kerékpárosnak sem okozhat nagy gondot, de azért van, akinek ez "húzós" lehet. (Viszont bárhol meg lehet állni, pihenni.)A Felsőörsi út teljesen biztonságos átkelőnek tűnik, ám autósként tudom, azért ez nem annyira egyszerű. A Felsőörsi úton a kereszteződés előtt mindkét irányból ugyan felfestettek figyelmeztető ábrákat az úttestre is, de azért itt figyelni kell. (a fehér háromszögben ábrázolt bicikli lehet, nem KRESZ "kompatibilis", de biztosan segítség) Van egy tükrös tábla is, amiből látszik a fentről érkező autós, ha éppen szabályos sebességgel közlekedik. A kétkeréken járók (többsége?!) viszont pontosan tudja, a KRESZ egy dolog, a baleset meg egy másik. Szerencsések vagyunk, ha utána még tudunk vitatkozni... Tehát, itt nem árt nagyon figyelni.

A Vécsey út teljesen siralmas része fel lett újítva, (amitől érezhetően gyorsabban is közlekednek az autók) de ez közút, így autóforgalom is van, de teljesen biztonságos. (Tehát van néhány sárga felfestés, de ettől ez közút.) Igaz ez a Töltés utcára is. A Budai Nagy Antal kereszteződésnél készült egy rövid átvágás (a mozdony mellett) majd ezután ismét a Töltés utcán mehetünk tovább. (Itt is van egy-két oszlop, de erről később.)

Balesetveszélyes oszlopok az erdőben

Mielőtt a Vödör-völgybe érnénk, (Remetevölgyi út) készült el az 1,4 km hosszú szakasz, ami kizárólag bringa út. Azaz, igazából kifejezetten kerékpárút az egész beruházásból 1,4 km! (+50-100m a mozdony előtt.) Ez is folyamatosan emelkedik. Az út minősége (most még és remélhetőleg éveken át) kiváló. Az erdei hangulat is csodás. Viszont itt vannak azok a bizonyos oszlopok is, amik sajnos elég jellemzőek mindenfelé, azaz, ez nem helyi sajátosság. Egyszerűen nem tudom megérteni, minek kell a kerékpárútra ilyeneket telepíteni. Rendben, tudom a cél az, hogy autókkal ne menjenek rá. De kérdem én, vajon a városban és sok más helyen miért elég egy behajtani tilos tábla? A funkciója éppen ez, a KRESZ-t itt is ott is be kell tartani. (És itt is, ott is megszegik.) Arról nem is beszélve, hogy ezen az 1,4 km-es szakaszon oda-vissza a télies, szeles időben is találkoztam bringásokkal. Márpedig az okostelefonos időkben jelentős a kockázata annak is, készül fotó a renitens autósról.

Ezekről az oszlopokról azért pár szót a nem bringázók miatt kell még írnom. Olvastam néhány fórumon, éppen erről az útról, hogy néhányan értetlenkedtek a kerékpárosok "nyavalygásai" miatt. Alapvetően két dolgot kifogásoltak. Mármint akik nem biciklivel járnak. Az egyik, hogy a mi a bajunk az oszlopokkal a másik, hogy száguldoznak a bringások. Kezdem az utóbbival, mert ez tán egyszerűbb.

"Száguldozás":

Kipróbáltam ezt a kb. 4,6 km-t lefelé is. Itt kényelmesen, nem gurulva, végig tekerve a 30 km/h sebesség könnyen elérhető. Ennyi a maximális megengedett sebesség a kerékpárúton. Lejtmenetben vélhetően ezt elég sokan át tudnák lépni, de azért ők sem a túrázó kategóriába tartoznak. Tapasztalatom alapján ezek a "száguldozók" országúti géppel járnak és többsége a város felé megy, mivel éppen a tempó miatt nem kedvelik a bringautakat. (Az más kérdés, hogy ott is van 30-as tábla a Kisberényi úton.) Felfelé pedig aki a 30km/h-t folyamatosan túllépi, nos, aki erre képes, ő egy erősen edzett ember. Azoknak a gyalogosoknak, akik erre járnak, sajnálattal pedig azt kell üzennem, ahol kizárólag kerékpárút táblát látnak, ott nem sétálhatnak. (Itt pedig az van!) Éppen úgy, ahogy mondjuk az M7-es autópályán sem. Az már természetes, ez meg sajnos nem, de megértem.

Tényleg hangulatos az út. Egyébként pl. Alsóőrs felé is kizárólag kerékpárút jelzés van, azaz ott sem sétálhatnának. (Lehet, megköveznek - a bringások- de engem nem zavar. Van pár sétáló, akit évek óta arcról ismerek. Ők az út baloldalán jönnek, így látnak, s ha kell, lelépnek oldalra.)

Oszlopok:

Amint a fórumokon láttam, sokan nem értik ezzel mi a baj. A helyzet pedig végtelenül egyszerű. Én általában egyedül megyek bringázni, így nekem ez nem olyan nagy probléma. Ismerem is az utakat, meg figyelek is. Néha kisebb társaságban is vagyok, de Ők is tudják a "szabályokat". Szólunk egymásnak, jelzünk, ha valami akadály van. (Márpedig a régebbi kerékpárutakon vannak veszélyes úthibák is.) Még a súlyos pénzekért tekerő profik is megteszik ezt az ellenfeleikkel. Viszont a csoportos alkalmi-hobbi bringások, vagy a családosok helyzete más. Amikor egy gyerekes csoport megy, akkor a kisebbeknek arra is nehéz folyamatosan figyelni, hogy az út jobb oldalán menjenek, ám ha 8-10 fős túrázó csapat kerekezik ilyen helyen, akkor szinte elkerülhetetlen, hogy időnként valaki "ki-ki nézzen" a másik háta mögül és ekkor jön a baj.

A Tobruk-Fűzfő közötti szakasz kéztörése éppen ilyen eset volt. (Ott az oszlopok középen vannak.) Ez csak egy olyan eset, amiről konkrétan tudok. Ez egy 8-10 évesekből álló gyerek túracsoport volt. Tehát, ezek az oszlopok sokkal veszélyesebbek, mint ahogy ennek tervezői gondolnák. Néha kicsit úgy érzem, a kerékpárutak tervezői sosem bicikliztek.

Egyébként a kéztörés okozója ez az oszlop volt:

Mennyi is volt az annyi?

Az írásom elején utaltam egy jan. 4.-én megjelent Veol.hu cikkre. Ebben van néhány olyan információ és megjegyzés, amit pontatlannak (ferdítésnek) érzek, s van, ami aggályos gondolatot gerjesztett bennem. A cikk itt olvasható: https://www.veol.hu/kozelet/helyi-kozelet/panoramas-bicikliuton-tekerhetunk-veszprem-es-balatonalmadi-kozott-2629066/

Tehát: "A beruházást a Terület- és Településfejlesztési Operatív Programban (TOP) az Európai Unió és a Magyar Állam 265,4 millió forinttal támogatta, amelyet több mint 84 millió forinttal egészített ki Balatonalmádi."

Városunk honlapján egészen más szerepel a "záró sajtóközleményben". E szerint 0Ft volt az önrész. (A cikk alján a városi közlemény linkjére kattintva az egész olvasható.)

Azt nem tudom megmondani, hogy ezért a szakaszért ez sok, vagy kevés pénz. Mindenesetre annak örülök, hogy az EU jelentős támogatását élvezhettük ebben is. Ami viszont erősen kérdőjeles számomra, hogy a nálam sokkal jobban informált veol.hu olyan utalásokat tesz arra, ami alapján úgy tűnik kerékpárút építésére érkezhettek a támogatások. Ez egyébként hasonló megfogalmazásban a városi honlapon is elérhető és a lentebbi idézetre is vonatkozik. Pl.: "A beruházásban több mint öt kilométer hosszú szakaszon épült kerékpárút" Hangsúlyozom, a kerékpárút hossza 1,4 km!

Ugyan a cikkben utalnak rá, hogy sok helyen felfestéssel oldották meg a közutakon a "kiépítést", ám az nem derül ki, ez már ettől kerékpárút lesz és így a támogatott szakasz része? : " Ehhez a szakaszhoz két levezetés is kiépült a helyi igényeknek megfelelően: a Felsőörsi-Óvári- Verseny utcák vonalán kiépült szakasz a Balatoni Bringakörút elérhetőségét javítja, míg a Budai Nagy Antal-Dr. Lenkei-Óvári-Baross-Babits utcákon készült nyomvonal a vörösberényi városrészt köti össze a központtal. Ezeken a szakaszokon nem új kerékpárút épült, hanem útburkolati jelek és táblák segítik és teszik biztonságosabbá a kerékpárosok közlekedését."

Ebből a "helyi igényekkel" nem tudok mit kezdeni, mert spec. helyieket az Öreghegyen és környékén nem igazán látok bringázni. Sőt, a Felsőörsi úton sem, vagy a Budai Nagy Antal úton, főleg felfelé. (Lehet, csak lefelé van rá igény? J ) Szóval a "kiépült" két levezetésnek semmi értelme a gyakorlatban, mert közúton, azaz a nevezett utakon eddig is lehetet közlekedni kerékpárral.

Végül mindenki jól járt

Azt gondolom a fentiek alapján, hogy a környéken lakók örülhetnek, hogy néhány utat (Vécsey, Töltés) felújítottak. Örülhetnek a bringások is, akik erre járnak. (Nem sokan vagyunk, de pl.: a veszprémieknek, túrázóknak biztos nagy segítség.)

Sajnos jól emlékszem, amikor 2000 táján elindult egy hasonló program a Balatonnál. Csak olyan önkormányzat kapott támogatást -elvileg-, aki különálló bringautat épített. Legalábbis ez volt az ígéret. Aztán ebből jöttek a "hibrid", közútra felfestett utak. A cikk alapján az a bizonyos kisördög elgondolkodásra késztet. Amennyire lehetett próbáltam utána járni az eredeti pályázati kiírásnak. Ez sajnos nem egészen sikerült. Nem is az oknyomozás volt a célom, nem az, hogy kiderítsem, jogosan lett-e ebben a projektben néhány közút is felújítva, sőt az sem, hogy a Strabag ezt mennyire piaci áron végezte el. Akit ez érdekel, nézzen utána, s ha jut valamire az információit előre is köszönöm. Számomra fontosabb, hogy épült valami, ami a környéken lakóknak fontos és jó, hogy a bringások is új lehetőséghez jutottak.


Összességében ezt az új szakaszt ajánlom mindenkinek. (Noha tábla tiltja, gyalogosnak is, de csak a baloldalon, szemben a forgalommal J)

Terveim szerint a városunkon átmenő bringás utakról lesz még egy-két írásom. A városon belüli közlekedésről éppúgy, ahogy a Balaton partján kijelölt utakról is. Mivel többet ülök autóban, mint bringán, így ígérem, igyekszem nem elfogult lenni. (És gyalogosan közlekedő is vagyok.)

Városi honlap vonatkozó része: https://balatonalmadi.hu/onkormanyzat/nyertes-palyazatok/top-311-15


Baán Barnabás